کد خبر 306041
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تربیت یک امر تک بعدی نیست گفت: تعلیم و تربیت در نظام اسلامی یک امر چند وجهی بوده و باید به تمام ابعاد آن توجه کرد.

 به گزارش مشرق، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تجلیل از مدیران آموزشی استان قم گفت: شهید مطهری همیشه بر تأثیر محیط بر افراد و جامعه تأکید می‌کردند و ایشان می‌گفتند که سایر استعدادهای انسان به محیط بستگی دارد که در این رابطه مدرسه باید در تراز این تفکر محیط مناسبی را برای تحقق استعدادها فراهم کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظایف و کارهای مدارس صرفا آموزشی نیست بلکه همه استعدادها باید در این مراکز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت در نظام اسلامی امری چند وجهی است تصریح کرد: تربیت یک بعدی نیست بلکه باید به تمام امور آن توجه کرد از این رو است  که جایگاه معلمین بسیار بالا بوده و به خاطر گستره کاری همگان به این کسوت احترام می‌گذارند.

لاریجانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ساخت و ساز ساده نیست، گفت: تربیت انسان به فنونی نیاز دارد و افراد در این رابطه باید از بلوغ ذهنی خود استفاده کنند تا انسان دارای اراده استعدادها را متبلور کند.

رئیس مجلس با اعلام اینکه بودجه آموزش و پروش در سال 93 بالغ بر 27 هزار میلیارد تومان است گفت: سهم آموزش در بودجه کل کشور سهم مهمی است از طرفی دیگر در بودجه سال 92 حدود 110 هزار میلیارد تومان بودجه جاری و 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی بود که از اعتبارات جاری حدود 27 هزار میلیارد تومان به حوزه آمورش اختصاص داده شد با این وضع اما وضعیت آموزش و پرورش مطلوب نیست و معلمان دغدغه‌هایی دارند و برای کارهای مختلف فرهنگی بودجه کافی موجود نیست.

وی با اعلام اینکه هم اکنون حدود 12 میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون معلم در حوزه آموزش فعال هستند تصریح کرد: در این رابطه این سؤال پیش می‌آید که آیا دولت اعتباری برای اختصاص به حوزه آموزش دارد که به نظر من ندارد و هم اکنون مابقی بخش‌های کشور نیز دچار همین دغدغه‌ها و موضوعات هستند از این رو نباید تلقی شود که بقیه بخش‌ها اعتبارات خوبی دارند.

دولتی بودن بخش زیادی از ادارات مشکل کنونی کشور در موضوع اختصاص اعتبارات است

لاریجانی ادامه داد: مشکل کنونی کشور در موضوع اختصاص اعتبارات این است که بخش زیادی از ادارات دولتی هستند و شرکت‌های دولتی که در رسانه‌ها مطالبی در رابطه با آنها گفته می‌شود همان آنهایی هستند که بعد از انقلاب دولتی شدند و به گردن دولت افتادند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اجرا و تحقق سیاست‌های اصل چهل و چهارم قانون اساسی گفت: این سیاست‌ها از سوی معظم له ابلاغ شد تا شرکت‌های دولتی به مردم داده شوند اما متأسفانه این قانون به درستی اجرایی نشد و کج اجرا شد و از این رو هم اکنون مشکلات بسیاری در این رابطه بر دوش اقتصاد کشور است.

لاریجانی ادامه داد: از طرفی دیگر ظاهرا برخی واحدهای دولتی از حالت دولتی در آمده است اما در باطن هنوز هم توسط دولت مدیریت می‌شوند. به طور مثال سهام عدالت از سوی دولت توزیع شد اما هنوز نه سود آن معلوم است و نه مردم مشارکتی در مدیریتی دارند پس چنین چیزی مقصود قانون گذار و طرحان نبوده است زیرا قرار بود که مردم خودشان این سهام‌ها را مدیریت کنند از طرفی دیگر شاهد هستیم که برخی از واحدهای بزرگ مانند شصتا و تأمین اجتماعی به ظاهر از حالت دولتی درآمده است اما باز هم این واحدها دولتی هستند.

لاریجانی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی درباره توجه به اقتصاد مردمی یادآور شد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده است که اقتصاد کشور باید از نفت جدا شده و اقتصاد مردمی شود اما هم اکنون فاصله زیادی با تحقق این سیاست‌ها داریم لذا دولت باید توجه کند تا کجی‌ها را درست کند.

کشور هنوز دچار رکود در اقتصاد است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشور هنوز دچار رکود در اقتصاد است یادآور شد: خیلی از اقدامات باید انجام شود تا چرخ تولید راه بیافتد از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی در قوانین برنامه پنجم و قوانین بودجه بر این امور تأکید کرد اما تا کنون این قوانین و امور به درستی اجرایی نشده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی آموزش و پرورش گفت: من بارها در جمع مسؤلین و مدیرات آموزش و پرورش گفته‌ام که باید یک امکانی برای این حوزه فراهم شود تا از استعدادهای مختلف به وسیله روش‌های دیگر استفاده کرد. از طرفی دیگر اگر اعتبارات این وزارتخانه را به تعداد دانش‌آموزان تقسیم کنیم سرانه هر دانش‌آموز حدود 2 میلیون تومان می‌شود حال آیا نمی‌شود این اعتبارات را از جاهای دیگر تأمین و منابع به دست آمده را به بهترین شکل استفاده کرد در این رابطه ممکن است یک نسخه واحد وجود نداشته باشد اما می‌توان هر کدام از امورات این حوزه را بر حسب برنامه‌ریزی و شرایط انجام داد.

لاریجانی ادامه داد: هم اکنون دست مسؤلان آموزشی باز شده تا از سرمایه‌ها با استفاده از روش‌هایی متنوع به صورت بهینه استفاده کنند بنابر این باید از فرصت‌ها خوب استفاده کرد و خود دست اندرکاران حوزه آموزش اقدام به طراحی برنامه در مدل‌های جدید کنند تا سطح تعلیم بالا رفته و توان معیشت معلمان و مدیران افزایش یابد. البته این امور نیاز به مطالعه و برنامعه‌ریزی دارد.

باید در اداره آموزش و پرورش خلاق باشیم

رئیس مجلس ادامه داد: ‌اگر می‌خواهیم تفکرات شهید مطهری مبنی بر رشد استعدادها محقق شود باید در اداره آموزش و پرورش خلاق باشیم همچنین راه‌های متنوع مانند منابع مختلف در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و باید فکر کرد که چگونه می‌توانیم این امور را تقویت کنیم بنابر این جمع بندی نظرات و مطالعات مسؤلان، معلمان و مدیران در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند مسیرهای تازه‌ای را دراین حوزه باز کند.

لاریجانی افزود: دولت و مجلس آمادگی دارد در زمینه ارتقا و توسعه جایگاه حوزه آموزش کمک کند بنابر این اگر در این حوزه فعال باشیم و نظرات و مطالعات را مدون کنیم قطعا حوزه آموزش و پرورش می‌تواند به جایگاه مناسبی دست یابد.

وی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و با تبریک به مناسبت میلاد امام باقر (ع) و امام جواد (ع) و امام علی (ع) گفت: من در اینجا همچنین هفته معلم را تبریک می‌گویم و اینکه در نظام جمهوری اسلامی روز معلم در پی شهادت یک معلم بزرگ در نظر گرفته شده نشان می‌دهد که کار معلمی و تربیت در نظام اسلامی به قدر و منزلت یک شهید است. از طرف دیگر امیدواریم در این ایام بهترین ثمرات برای عاملان علم و تریبت فراهم شود. گرچه مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد ولی نباید فشار به معماران جامعه آورد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: روز گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند رشد اقتصادی بدون رشد فرهنگی ممکن نیست که این موضوع به این معنی است که فرهنگ تعلیم و تربیت حاشیه‌نشین نبوده و اساس توسعه است.

لاریجانی با تأکید بر این که رشد فرهنگ یک امر مطلوب در جامعه است یادآور شد: کسانی که به دنبال رشد اقتصادی هستند باید به رشد فرهنگی نیز توجه کنند بنابر این تا جامعه زیربنای فرهنگی درستی نداشه باشد رشد اقتصادی محقق نمی‌شود.

رشد و رونق اقتصادی بخشنامه‌ای نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه رشد و رونق اقتصادی بخشنامه‌ای نیست گفت: درست است که تحقق این امور به تدبیر نیاز دارد و مسؤلان باید برنامه‌ریزی کنند اما رونق اقتصادی به اراده تک‌تک افراد جامعه نیاز دارد. از طرفی دیگر بخشنامه و قانون بستر تحقق اهداف است اما مهم‌ترین اصل تحقق این امور خود افراد هستند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که می‌خواهد رونق پیدا کند باید شرافت داشته باشد و این تنها با رشد فرهنگی محقق می‌شود از طرفی دیگر فرهنگ و تربیت نباید پرده نشین باشند زیرا این امور پایه و اصول کارها محسوب می‌شوند. بنابر این اگر می‌خواهیم به این امور توجه کامل کنیم باید راهی پیدا شوند تا حوزه فرهنگ در جامعه تقویت و زمینه کار دست‌اندرکاران حوزه آموزش فراهم شود.

وی با اشاره به تأکیدات شهید مطهری در حوزه فرهنگ یادآور شد: شهید مطهری در این رابطه می‌گوید که تربیت یک امری نیست که فکر کنیم می‌توانیم با مهندسی کردن و ایجاد کردن آن را محقق کنیم که این تفکرات بر گرفته از مارکسیست‌ها است که می‌خواهند به وسیله آن آدم‌ها را بسازند اما شهید مطهری در این رابطه می‌گوید که تربیت به معنای شکوفایی استعدادها است و یک معلم فرهیخته کسی است که بتواند استعدادها را شکوفا کند.

لاریجانی با بیان اینکه پایه نظرات شهید مطهری در تمام حوزه‌ها از جمله اخلاق، زندگی و جامعه نظریه فطرت است گفت: ‌این عالم بزرگوار در مقوله تربیت می‌گوید که انسان‌ها استعدادهایی دارند که می‌توان با تربیت آنها را به فعلیت رساند که این نظریه می‌تواند مسیر آینده آموزش و پرورش را مشخص کند بنابر این ابتدا باید مشخص شود که چه استعدادهایی داریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه انسان فعال در جامعه در گرو رشد عقلی جامعه است، گفت:‌ تحقق این امور تنها با حفظ و یادگیری امور و مطالب محقق نمی‌شود بلکه انسان‌ها باید خلاق باشند از طرفی دیگر عقل، تفکر، تزکیه، نفس، عبادت، عشق به اولیا و جهاد از امور دیگر برای تحقق استعدادها است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شهید مطهری در مسأله جهاد می‌گوید کسی که اهل جهاد است می‌تواند بخشی از استعدادهای خود را شکوفا کند از طرفی دیگر بخشی از شؤن و شخصیت انسان بدون مجاهدت شکل نمی‌گیرد.

لاریجانی افزود: شهید مطهری همچنین در موضوع ازدواج می‌گوید که بر اساس اسلام رشد انسان در سرکوب نفس شکل نمی‌گیرد بلکه اسلام بر اصلاح نفس تأکید می‌کند. بنابر این تفکر اسلامی مانند تفکر هندوها نیست که نفس را سرکوب کند بلکه اسلام ازدواج را یکی از عوامل طبیعت می‌داند.

شهید مطهری عبادت را نوعی سازندگی می‌داند

لاریجانی ادامه داد: شهید مطهری همچنین در موضوع کار می‌گوید که کار شخصیت انسان را می‌سازد و پس از آن جامعه تربیت می‌شود. همچنین بر اساس نظریات شهید مطهری عبادت یکی از اموری است که باعث تربیت انسان می‌شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: گاه در تربیت امروز جامعه سکولار می‌شنویم که نظام تعلیم و تربیت از دین جدا است اما شهید مطهری عبادت را نوعی سازندگی می‌داند همچنین این عالم بزرگوار تئوری جامعی راجع به تربیت ارائه کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان این همایش با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از مدیران آموزشی استان قم تقدیر و تجلیل شد. همچنین از کتاب تاریخ معارف دینی با حضور رئیس مجلس رونمایی شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس